Dit verhaal begint rond de millenniumwisseling. We zijn op bezoek bij Patrick Léon. Patrick, inmiddels helaas overleden, is op dat moment directeur op Mouton Rothschild en eigenaar van Château Les Trois Croix in Fronsac. Patrick stelt ons voor aan zijn goede vriend Bruno Le Breton. We raken in gesprek en Bruno vertelt ons enthousiast over het domein in de Languedoc dat hij samen met zijn vrouw Françoise runt: Domaine Montlobre. Bruno is net als wij groot bordeauxliefhebber en maakt vlakbij Montpellier een wijn in bordeauxstijl. Het gunstige microklimaat en de minerale bodems tonen gelijkenissen met Bordeaux, vertelt Bruno; de wijngaarden zijn zeer geschikt voor met name merlot. Onze interesse is gewekt en al snel nemen we contact op om te onderzoeken hoe we zijn wijn - die we inmiddels hebben geproefd en waar we zeer enthousiast over zijn – naar Nederland kunnen krijgen. Ook denken we na hoe we iets aan de prijs per fles kunnen doen. De wijn is fantastisch, maar het blijft Pays d’Oc en de prijs – die de wijn meer dan waard is – zien we als drempel. Bruno is gelukkig bereid mee te denken. Dan komt de oplossing: wat als we één keer per jaar een bestelling op maat doen zodat we de logistieke kosten kunnen drukken? Het Montlobremodel is geboren.
Wat als we één keer per jaar een grote bestelling doen, zodat we de kosten kunnen drukken?
Een schot in de roos
In 2000 wordt het eerste oogstjaar Montlobre geïntroduceerd; een schot in de roos. De uitmuntende kwaliteit, de hint naar een grote pomerol – maar dan voor een zéér aantrekkelijke prijs – spreekt onze klanten aan. Steeds meer wijnliefhebbers worden enthousiast. Familieleden en vriendengroepen verenigen zich in collectieven en bestellen samen om te profiteren van de laagste prijs per fles. In de loop der jaren brengen we nieuwe Montlobrewijnen uit als de Étiquette noire (100% merlot), de Étiquette Blanche (wit) en speciale zomeredities als de sprankelende Fines Bulles en C’est la Vie. De kinderen van Bruno en Françoise doen ook volop mee. Dochter Morgane werkt op het domein zelf, waar ze zich heeft gestort op het thema duurzaamheid. Zoon Maël deelt de kennis die hij opdoet op het prestigieuze Cheval Blanc, waar hij werkt. Alleen dochter Solenn bewandelt een ander carrièrepad in Parijs, al brengt ze haar vrije tijd graag door op het domein.
Strenge kwaliteitseisen
‘We hebben onze eigen kwaliteitsstandaard gezet’, zegt Morgane tevreden. Als je een Montlobre wijn koopt, wéét je dat het goed is. Dat de wijn met respect voor de natuur is gemaakt, maar ook dat hij aan zeer strenge kwaliteitseisen voldoet – eisen die wij overigens zélf hebben opgesteld, omdat wij ons in geen van de beschikbare kwaliteitslabels konden vinden. Zelfs het bio-label vinden wij niet vergaand genoeg, het past niet bij onze manier van werken. Uiteraard dragen we al onze certificaten met trots – het vorig jaar verkregen B-Corp voorop – maar we kijken altijd verder. Wat kan er nóg beter, nóg slimmer.’
Bruno haakt hierop in: ‘We hebben al onze bodems tussen de wijnstokken in beplant. Dit zorgt ervoor dat de bodem zichzelf als het ware losploegt. We hoeven dus niet meer mechanisch te ploegen, waardoor de wijngaard zich het hele jaar door in complete rust kan ontwikkelen.’ Het is slechts een van de vele groene ontwikkelingen op het domein, die op Morganes initiatief zijn doorgevoerd. En terwijl de nieuwe generatie Le Breton het stokje overneemt op Montlobre, is er inmiddels ook bij ons sprake van een nieuwe generatie; de kinderen van de fans van het eerste uur delen samen met hun ouders een glas van deze bijzondere wijn om de mooie moment en in het leven te vieren. Montlobre: een wijn gemaakt dóór familie vóór familie.
0.75l
(Voorverkoop)
per fles
bij 120
flessen,
10.40
per fles
0.75l
(Voorverkoop)
per fles
bij 96
flessen,
9.10
per fles
0.75l
(Voorverkoop)
per fles
bij 96
flessen,
9.10
per fles