Op de kop af veertig jaar geleden beginnen Louis Kat en Wim Beelen met het Wijnjournaal Vinée Vineuse, naar aanleiding van het bericht dat Hubrecht Duijker Okhuysen tot zijn favoriete wijnkoperij uitroept. “Niet doen!” adviseren verschillende mensen uit hun omgeving. “Je haalt je heel wat op de hals met het uitgeven van een blad, want het is kostbaar en vooral heel veel werk. En dan het regelmatig uitbrengen, met de druk van de deadline… Begin er vooral niet aan!” Maar alle goedbedoelde adviezen worden terzijde geschoven en in februari 1986 verschijnt de eerste uitgave, met daarin direct de belofte dat het blad vier keer per jaar uit zal komen. De eerste twee edities is het nog flink stoeien. Maar het derde blad stapt Wim van Gogh als vormgever in, die deze taak tot eind 2004 op zich neemt. Ook inhoudelijk wordt het blad direct op de schop genomen. In hun voorwoord schrijven Louis en Wim: “Onze filosofie – als je iets doet, moet je het goed doen – stond in schril contrast met de werkelijkheid van het journaal.” Vinée Vineuse wordt daarom direct omgetoverd van een reclamefolder tot een magazine vol achtergrondverhalen, wijnen oogstinformatie, reisverslagen en columns. Een blad dat vanaf het eerste begin inspireert en onmiddellijk vele wijnliefhebbers en kenners aanspreekt. De oplage groeit dan ook snel, vooral omdat mensen elkaar enthousiast maken om dit lezenswaardige, gratis magazine ook te lezen.
Alle goedbedoelde adviezen worden terzijde geschoven en in februari 1986 verschijnt de eerste uitgave.
55 gulden voor een fles Hermitage
In de eerste edities vinden we enkel Franse wijnen. Afgezien van een incidentele aanbieding vintage port, worden de pagina’s gevuld met verhalen over Bordeaux, Bourgogne, Loire, Rhône, Elzas, het zuidwesten en, toch bijzonder, de Savoie. Uit de Languedoc en de Roussillon komen we nog niets tegen. Of toch wel, Mas de Daumas Gassac prijkt als advertentie op de achterkant van Vinée Vineuse nummer twee: Een vin de pays van ‘grand cru niveau’. Het zijn heerlijke tijden want al die bekende namen zijn zeer betaalbaar in de jaren tachtig. Een fles meursault van (omgerekend) €15,00, Saint-Véran voor €7,50, Mas de Daumas Gassac voor €11,25 en Juliénas van Tête voor €7,75… Een proeverij in de kelders aan de Gierstraat met August Clape en Gérard Chave wordt aangekondigd, ze zullen meerdere jaargangen Cornas en Hermitage laten proeven. De wijnen kunnen tijdens de proeverij besteld worden. Een fles Hermitage kost €25,00 en een flesje van Clape nog een tientje minder. Wat een tijden…
Wijn hoeft niet Frans te zijn
In het voorjaar van 1989 verschijnt er opeens een Italiaanse wijn in het blad: een Chianti Rufina is ‘wijn van de maand’ maart. Prijs: €4,50. Deze wijn heeft de archiefkasten nooit gehaald. Experiment niet geslaagd. De volgende nummers worden opgesierd met pittoreske (Franse) voorplaten, gelardeerd met koppen als: ‘Heerlijke wijn uit kleine dorpjes’, ‘... en vacances ...’ en ‘Kriskras door Frankrijk’. Maar dan, in het voorjaar van 1990 gebeurt het echt: Ceretto uit Piemonte wordt groots gebracht en vast en zeker met succes, want 35 jaar later zijn hun wijnen nog altijd een vaste waarde in ons assortiment. Enkele maanden later volgt Spanje. Hubrecht Duijker schrijft eerder dat jaar zeer lovend over alle ontwikkelingen in Spanje en dit prikkelt Louis om, aansluitend aan een bezoek aan Domaine de la Rectorie in Banyuls, de grens met Spanje over te wippen en een bezoek te brengen aan de Penedès. Verschillende domeinen worden bezocht, maar het meest van allemaal imponeert Bodegas Can Feixes. Met veel enthousiasme worden de wijnen in december gebracht, inclusief de Cava Huguet, die wordt vergeleken met een zeer goede champagne. Niet veel later volgen domeinen als Avignonesi (Italië) en Palacio de Bornos (Spanje). Drie domeinen waarvan de wijnen in de eerste tien jaar van Vinée Vineuse bij herhaling worden bejubeld om hun geweldige prijs-kwaliteit zijn die van Michel Tête (Domaine Clos du Fief) uit Juliénas, Château Barberousse uit Saint-Emilion en Domaine du Pesquier uit Gigondas. Veertig jaar later is dit nog altijd het geval.
Een proeverij in de kelders met August Clape en Gérard Chave wordt aangekondigd.
Monnikenwerk
De eerste jaren van Vinée Vineuse worden de teksten getypt op een schrijfmachine. Daarna gaan ze naar een corrector, die met potlood verbeteringen aanbrengt. Vervolgens wordt de tekst gezet en maakt onze grafisch ontwerper een lay-out met koppen, kolommen en afbeeldingen. Alles wordt daarna handmatig op een montagevel geplaatst. Via fotolithografie worden aluminium drukplaten gemaakt, die nog ontwikkeld moeten worden. Aanpassingen op het laatste moment, zoals een tekst wijzigen of een prijs aanpassen, zijn niet mogelijk. In het tweede deel van de geschiedenis van Vinée Vineuse, 1996-2006, vertel ik u hoe dit allemaal veranderde.