Xavier Kat blikt terug op veertig jaar Vinée Vineuse. In het derde decennium ontdekken we zoveel moois dat we continu ruimte te kort komen. Zowel in het blad als in het magazijn.
Vinée Vineuse blijkt lange tijd een gouden greep; het is een ideale manier om met onze klanten te communiceren en ze te inspireren voor domeinen en wijnen die we graag onder de aandacht brengen. Het vergemakkelijkt de inkoop en het voorraadbeheer, die worden afgestemd op de aanbiedingen in het blad. En doordat mensen elkaar voor het blad blijven opgeven, groeit de oplage gestaag, waardoor ook het bedrijf een goede groei doormaakt.
Maar de wijnwereld, en met name de commercie, verandert sterk door de opkomst van het internet aan het begin van de jaren 2000. Steeds meer partijen openen webshops en bereiken via die weg makkelijk de consument. Het zorgt voor toenemende concurrentie. Het aantal online wijnaanbieders lijkt in die jaren met de dag te groeien. Ook bij Okhuysen stropen we de mouwen op en zetten we eerste stappen in deze nieuwe digitale wereld. Alhoewel we uitspreken niet met het blad te zullen stoppen – waar een grote groep van onze klanten voor vreest – zien we het internet zeker als een grote nieuwe kans. De eerste jaren stelt het allemaal niet zo gek veel voor. Zo is het voorraadsysteem niet gekoppeld aan de site en is het nog niet mogelijk om direct online te betalen. Wel is het hele assortiment zichtbaar en te bestellen. Daarmee zien we ons wel genoodzaakt een bredere voorraad aan te houden. Bovendien worden er in deze periode tal van nieuwe domeinen aan het assortiment toegevoegd. Beetje bij beetje dijt de voorraad uit en is er meer magazijnruimte nodig voor de opslag. Door een wereldwijde toenemende vraag naar wijn, groeit ook het aanbod. Nieuwe wijnlanden en -streken melden zich, en trekken onze aandacht. Er gebeurt zoveel in de wijnwereld dat het bijna niet is bij te houden, maar boeiend is het wel.
"Het aantal online wijnaanbieders lijkt in die jaren met de dag te groeien"
Een glijdende schaal
Om al die nieuwe, maar ook de oude en vertrouwde wijnen onder de aandacht te kunnen brengen, wordt de Vinée Vineuse steeds iets dikker en het aantal aanbiedingen in het blad groeit ook mee. Zonder dat we het direct doorhebben, verandert het blad heel langzaam van een inspiratieblad, vol met mooie verhalen en nuttige en minder nuttige informatie, in een mooie – dat zeker - verkoopfolder. Het is een glijdende schaal. Maar ook in die jaren worden er natuurlijk interessante artikelen geschreven en staan er in het blad fantastische samenwerkingen met chef-koks en sommeliers. Wat te denken van een hele editie gewijd aan Restaurant Oud Sluis***, waarbij Sergio Herman en maître -sommelier Geoffrey Henderikse de mooiste gerechten verzinnen bij enkele van onze wijnen. Of die keer dat wijlen Jonnie Boer kookte bij oude jaargangen van Mas de Daumas Gassac en we een heel kerstmenu samenstelden met de gerechten van zeven verschillende (twee-) Michelinsterrenrestaurants. En topsommeliers Ronald Opten, Noël Vanwittenbergh en Robin Overdreef werkten 42 wijn-spijs-ideeën voor ons uit, na het proeven van evenzovele wijnen. Stuk voor stuk artikelen om je vingers bij af te likken. In de periode van 2006 tot en met 2015 vieren we ook 25 jaar Vinée Vineuse en ons 140- en 145-jarige bestaan. Tijdens dit laatste feest, dat we in 2012 vieren op Landgoed Duin & Kruidberg, neemt mijn vader officieel afscheid van het bedrijf. Een grote groep producenten komt ervoor over en bij het afsluitende diner drinken we met bijna honderd man de mooiste wijnen, waaronder Petrus! Een groots afscheid, zoals dat heurt.
1. Vinée Vineuse krijgt een nieuwe vormgever én frisse cover | 2. Oostenrijk doet z’n intrede in het assortiment, met de geweldige wijnen van Birgit Braunstein | 3. Op avontuur in Zuid-Amerika bij Altocedro in Mendoza.
Keuzestress
Het dikker worden van het blad leidt niet per se tot betere verkopen. Komt dit doordat we zoveel mooie wijnen aanbieden dat de lezer keuzestress krijgt? Dat ze minder bijzonder worden omdat het er te veel zijn? Als antwoord introduceren we de Okhuysen Special: slechts acht pagina’s, met twintig overzichtelijke aanbiedingen. Tegelijkertijd gaat Vinée Vineuse van zes naar vier uitgaven per jaar, met daartussen vier Specials. De bladen concurreren deels, maar de doelgroepen verschillen – Vinée voor bijzondere wijnen, de Special voor het lagere segment – en het gezamenlijke succes overtreft de verwachtingen. Het is een hele productie, want samen met de voorverkoopbrochures gaat er elke maand een poststuk uit naar klanten. Hier gaat heel wat tijd in zitten; het selecteren van onderwerpen met bijpassende wijnen, foto’s, achtergrondinformatie, studiofotografie, teksten schrijven en wijninkoop. We rennen van deadline naar deadline. Het team wordt wat uitgebreid, wat voor verlichting zorgt. Maar schrijven is een vak en vraagt kennis van wijn, gebieden en producenten. Bovendien doen mensen het naast hun andere werk. Gelukkig blijken we schrijftalent in huis te hebben.
Het digitale tijdperk
Inmiddels gebeurt alles digitaal. Dit scheelt veel tijd. Ook alle foto’s worden digitaal geschoten. Producenten sturen ook foto’s toe – vaak in te lage resolutie om bruikbaar te zijn. AI is nog ver weg, maar gemak en efficiëntie zijn flink toegenomen. Het bedrijf groeit en is sterk gemoderniseerd. We kunnen tevreden zijn. Maar toch lijken we ook iets te zijn kwijtgeraakt: voert de liefde voor wijn nog voldoende de boventoon? Met deze vraag gaan we het decennium dat erop volgt volop aan de slag. Noem het een renaissance van ons mooie bedrijf.