Lustrumreis Bordeaux - Dag 3

Door Menno Wigmore | 21 september 2017

Twee geweldige, onvergetelijke dagen in Bordeaux zijn moeilijk te evenaren, maar na een heerlijk ontbijt in ons hotel in het heuvelachtige Entre-Deux-Mers, vertrok de bus richting Saint-Émilion. Na de ruige terugrit de avond ervoor, hadden we gelukkig onze ‘eigen’ buschauffeur weer terug. Op deze laatste dag had hij zelfs een geluidsinstallatie geregeld, hiermee was de uitleg van Xavier bij alle chateaus waar we langs reden in de gehele bus goed verstaanbaar.

Saint-Émilion

Rond 10 uur arriveerden we in het stadje Saint-Émilion, gelegen op een heuvel, omringd door de beroemde wijngaarden van Clos Fourtet, Château Ausone en Château Canon. In het dorp een variëteit aan mooie wijnwinkels, restaurants, barretjes en hele steile paden. De winkels waren natuurlijk geweldig om inspiratie op te doen voor onze eigen winkel.

Château Pétrus

Na tien minuten rijden in noord-westelijke richting vanuit Saint-Émilion, en weer vele beroemde chateaux te zijn gepasseerd, kwamen we in het aangrenzende gebied ‘Pomerol’. In wijngebieden zijn de wijngaarden met de beste afwatering vaak het beste. In Pomerol is dat de wijngaard op het hoogste punt van het plateau, behorend bij Château Pétrus! Een iconisch domein, met een overigens zeer bescheiden onderkomen. We werden zeer enthousiast ontvangen door Elisabeth Jaubert. Eerst kregen we een geweldige uitleg over de locatie, het werk in de wijngaard, de bodem met de ijzerhoudende (blauwe) klei en de rijping van de druiven. Ook proefden we merlot-druiven in de wijngaard. Dat voelt vreemd als je weet wat één fles van deze wijn kost… De uitleg ging verder in de wijnmakerij en vatenkelder en geen vraag bleef onbeantwoord. Het grote geheim van misschien wel de beste wijn van de wereld? Het oogsten van perfecte druiven, zo effectief mogelijk werken in de wijnmakerij en met zo weinig mogelijk ingrepen in het proces... En toen; proeven! Het topjaar 2016 werd voor ons ingeschonken. Even een moment van stilte bij alle 27 aanwezigen; wat een wijn, absolute perfectie…

Château Corbin

Nog nagenietend van de afdronk en indrukken van Pétrus gingen we richting Château Corbin, een Saint-Émilion Grand Cru Classé. Daar werden we ontvangen door de charmante eigenaresse en oenologe Anabelle Cruse-Bardinet. Ook hier een geweldige tour door de wijnmakerij, uitleg over het terroir en de geschiedenis van het domein. De wijngaarden moesten we helaas overslaan vanwege een flinke regenbui. Gelukkig duurde die bui niet lang. Er volgde namelijk een fantastische, informele lunch op het terras van dit château, in een aangenaam zonnetje. Beginnend met een verfrissend glas champagne en ‘amuses-bouche', gevolgd door de rode wijnen van Château Corbin bij een perfecte ‘al dente’ risotto aux champignons, en heerlijke kazen als dessert. Een plek waar we graag nog wat langer waren gebleven.

Château Barberousse

Château Barberousse was helaas alweer het laatste domein dat we bezochten. Deze Okhuysen-klassieker (sinds 1985 in ons assortiment!) kon natuurlijk niet ontbreken tijdens deze reis. Dit familiebedrijf, opgericht door Monsieur (en Madame) Puyol wordt inmiddels gerund door hun zoon Stéphane. Tijdens ons bezoek waren ze alle drie aanwezig om ons te verwelkomen en bij te praten. Na een tour door de wijngaard was het - natuurlijk - tijd om te proeven. Naast de ons bekende rode wijnen, kregen we hier ook wijnen uit Bergerac te proeven van hun wijngaarden daar, heerlijk! De familie Puyol was zeer vereerd met ons bezoek, afsluitend werd er dan ook ruim champagne geschonken met ‘canelés de Bordeaux’, een patisserie die typisch is voor de streek. Rond half zes vertrok de bus, richting het vliegveld van Bordeaux dit keer. Nu was het reisje toch echt voorbij.

Bordeaux is een geweldig, mooi, veelzijdig, groot(s) wijngebied met een imposante geschiedenis en toekomst. Tijdens deze lustrumreis hebben we alle facetten ervan mogen meemaken. We zijn op plekken geweest waar je alleen maar van kunt dromen, hebben mensen ontmoet met een enorme passie voor hun vak en de wijn. We hebben enorm veel geleerd, genoten, fantastische wijnen geproefd, en bovenal lol gehad! Een onvergetelijke reis...